Aquestos dies hi ha una certa pol·lèmica al poble, pel canvi en la forma de demanar hora per anar al metge.
Volen que telefonem a un altre Centre de Salut o que utilitzem la web per apuntar-nos al metge i que s'acabe el servei que l'Ajuntament prestava per fer-ho.
És molt senzill. És el futur -diuen.
Segurament sí. La major part de la gent no tindrà cap problema si el telèfon i la web funcionen. Altra, acostumada a pasar personalment per l'Ajuntament i apuntar-se tindrà més dificultats. Algunes persones no tenen telèfon ni molt menys saben utilitzar internet. Fonamentalment persones majors a les que, a més, els agradava i, potser necessitaven, el tracte personal.
La Conselleria de Sanitat ha instal·lat el sistema ABUCASIS per realitzar totes aquestes funcions i és el que toca fer. El funcionari municipal que dedicava temps a aquesta tasca podrà fer-ne altra -diuen també des del poder municipal.
El sistema ABUCASIS ja porta temps funcionant. El que ells volen presentar com una novetat és una novetat a Beneixama, és una realitat a molts altres llocs. Com tots els sistemes informàtics funcionen bé, quan funcionen, i presenten problemes en altres ocasions que obliguen a tirar mà de la llapissera.
Mireu un exemple: es tracta d'un poble pròxim de menor població que Beneixama. També té un Centre de Salut de referència a partir de les tres de la vesprada i els caps de setmana.
El Centre de Salut local té l'ordinador i la línia telefònica que necessita i de 8 a 9 h del matí, un treballador de l'Ajuntament, no funcionari, es desplaça al Centre de Salut i pren nota de les sol·licituds, per telèfon o personalment, a la gent que es desplaça allí; immediatament ho tecleja a l'ordinador utilitzant el sistema ABUCASIS. Quan, a les 9 comença l'atenció mèdica, el treballador municipal deixa el centre amb totes les sol·licituds dintre de la web a disposició del metge o pediatre.
Ha necessitat una hora de treball i a atés, per telèfon o personalment, a tot el que ho ha necessitat. El Centre de Salut, a més dels professionals disposa també del servei de cita i del sistema informàtic sense dependre d'un altre Centre de Salut d'un altre poble. Eixe poble, menudet, és capaç de gestionar-se ell el sistema de cita per al metge, és un servei més per al Centre de Salut i per a la ciutadania local.
El que es preveu per a Beneixama, al cap del temps funcionarà amb normalitat, esperem!, però, haurem perdut un servei que teníem al nostre poble, una part de la gestió pròpia de la salut local i una atenció personalitzada per a la ciutadania. Podem canviar el sistema actual, però, exigim que la nova forma d'apuntar-se al metge es faça des d'ací, que el nostre Centre de Salut ho gestione, que el sistema ABUCASIS s'implante ací i que l'Ajuntament facilite l'atenció personalitzada al seus habitants (el funcionari municipal atendrà necessitats bàsiques dels ciutadans o, en cas contrari, classificarà papers en registres o carpetes durant una hora, l'elecció és fàcil si apliquem el sentit comú).
Modernitzarem la nostra gestió sanitària i atendrem personalment les sol·licituds de cita per al metge si el servei es queda a Beneixama. Evitarem un poc de treball a un funcionari, però, perdrem una part de la nostra autonomia local, passant a dependre en un servei bàsic d'un altre Centre de Salut i d'un altre poble, si ho traslladem allí. Per molt bé que funcione, és un pas enrere si perdem la gestió pròpia. Deurien pensar-ho millor!
* Ara que comença a parlar-se de fusions d'Ajuntaments menudets, és molt perillós anar delegant funcions i serveis municipals en altres poblacions voluntàriament.