dissabte, 31 de maig del 2014

PLE ORDINARI DE MAIG: FESTES, MASETS, COMISSIONS I UNANIMITATS..

Punt seté de l'Ordre del Dia: ordenança reguladora de les activitats de les seus i locals festers, més conegudes o coneguts com masets. Aquesta ordenança ja s'ha consensuat amb les respectives comparses, ha estat dictaminada en la corresponent comissió informativa i es refereix únicament a masets, deixant fora els "garitos" (literal).

Explica l'Alcalde, això de que explica és una forma de parlar, no té res a veure amb una explicació que s'entenga, que hi ha dos masets, on algunes de les activitats que allí es realitzen, provoquen les queixes del veïnat.


Cal doncs, regular aquestes activitats mitjançat ordenança municipal. Per exemple, regular els horaris, l'ús de la via pública o el nivell de soroll que provoca la seua diversió a l'interior de la casa del veí.


Si tu organitzes dintre d'un maset una conferència-col·loqui sobre l'economia bolivariana, ara tan de moda, no hi ha cap problemàtica, pots estar debatint sobre el tema fins a les sis de la matinada que no passa res (evidentment cas que no se n'assabente el Ministre de l'Interior). Ara bé, si l'activitat causa molèsties al veïnat, ho podràs fer fins a les 2,30 hores, i si és vespra de diumenge o festiu, una hora més, fins les 3,30 hores de la matinada. Cas d'organitzar un caraoque on sonen totes les cançons guanyadores del festival d'Eurovisión, no podran superar-se els 30 decibels dintre de la casa del veí. Cosa de sentit comú. No pot estar l'home intentant escoltar la roda de premsa de Soraya sobre el Consell de Ministres del divendres i sentir només el "La, la, la, ..." de Massiel, encara que els discursos siguen molt semblants.

Totes són normes de sentit comú -diu l'Alcalde-, no es poden emmagatzemar productes inflamables, servir begudes alcohòliques a menors o consumir drogues.

Pregunta Mª José Payà si l'Ajuntament vetlarà pel compliment de l'ordenança.

Els presidents de les comparses estan d'acord amb l'ordenança i el que facen dins els seus locals és responsabilitat d'ells -contesta l'Alcalde. El policia tindrà una funció inspectora.

També està el policia a les cordaes i entren menors -afegeix Castelló.

Però el policia no pot saber si són o no menors -diu l'Alcalde.

Hi ha alguns a qui se'ls nota prou -insinua Mª José (rises). Però, en aquest cas, els responsables són els organitzadors de la cordà o els propis pares de les criatures, conclou l'Alcalde. Com podeu comprovar els responsables són tots menos jo, quan en realitat l'últim responsable sóc jo.

Després es parla de l'ocupació de la via pública, dels locals privats de diferents colles d'amics o d'aquells que per prendre la fresca tallen un carrer. Es conta el cas d'una persona, una persona seria, diu Mª Ángeles Rivas, que fa poc ha presentat queixa a l'Ajuntament pels trons i traques que tiraven els partidaris dels qui havien guanyat la Champions, més coneguda com "la décima".

Es vota i s'aprova.

En el següent punt es parla d'uns possibles estatuts de la Comissió de Festes. L'esborrany ha estat elaborat i aprovat per totes les comparses i l'Ajuntament ha de votar si vol formar part de l'esmentada Comissió i també aprovar o no els estatuts. Després cal tramitar-los a l'organisme competent per convertir-los en legals.

Molts dels que estan asseguts al Plenari han format o formen part també de la Comissió i ho saben tot sobre ella. Les reflexions sobre el tema s'allarguen i van apareixent tot tipus de problemàtiques. La principal, que es contemple als estatuts que decisions sobre "actes festers" s'hagen de prendre per unanimitat de tots els seus membres per aprovar-se. Altres decisions es prenen per majoria o per majoria qualificada.

Per majoria qualificada es pot canviar el tema de la unanimitat? -pregunta Mª José. Sembla que així és, i per tant, el millor es votar i acabar i deixar per a millor ocasió el debat sobre el Manifest surrealista de Breton.

Voten primer si l'Ajuntament vol ser membre de la Comissió: sí per unanimitat.

Després, si l'Ajuntament aprova els estatuts: s'aproven amb cins vots a favor (PP), dues abstencions i dos en contra.

PLE ORDINARI DE MAIG: ORDENANCES.

Jo ho anunciàvem i es va complir la premonició, el Ple Municipal de caràcter ordinari corresponent al mes de maig va tenir lloc ahir a l'hora prevista. Ni l'autoritat, ni l'oratge, ho van impedir.

Només va durar tres hores i mitja, o siga, un poc més que la final de la "Champions". Fou un Plenari tranquil, relaxat, amb algun detall interessant, d'eixos que dius, açò no és el que pareix, la realitat és altra.

Va començar amb l'aprovació de les actes de les dues sessions anteriors, la ordinària de març i l'extraordinària amb motiu de l'elecció de les meses electorals de les eleccions europees.

Després, unes quantes modificacions d'ordenances municipals i alguna adhesió, totes elles qüestions de tràmit:

- Adhesió a la central de contractació de la Diputació d'Alacant. 
Es tracta de contractar serveis públics en grup, amb el patrocini de la Dipu: telèfon, electricitat, ...; se suposa que si compres junt a altres ajuntaments aconseguiràs millors preus. Adherir-se a aquesta central de contractació no suposa cap compromís -diu el Secretari-, si vols participes d'una compra, sinó t'interessa, no. Pot servir també per comprar bolígrafs, suposem. No és el mateix comprar una caixa de 50 bolígrafs per a l'Ajuntament, que comprar-ne un lot de 5.000 i repartir-los entre els ajuntaments de la província. Sempre eixiran més barats. Tot açò està molt bé, ara, qui controlarà la gestió d'aquesta central de contractació? Luisa?Aquest és el quid de la qüestió.

- Aprovació de modificació de l'ordenança fiscal sobre clavegueram. 
El passat Ple ja es va aprovar l'augment de taxes, però, se'ls va oblidar la modificació de l'ordenança que fan ara. Les taxes s'han augmentat un poquet, segons el que diu la "fòrmula polinòmica", només cèntims, però, han estat cobrant-se des de gener sense modificar l'ordenança, cosa que no s'haguera degut fer. Ara es modifica aquesta norma per normalitzar la situació. El montant econòmic no té importància en aquest cas, el que és important és que l'Ajuntament haja estat cobrant cinc mesos a la ciutadania una taxa que no hauria d'haver cobrat. Què farien si de compte de cèntims parlàrem d'euros per mes i per família?

- Modificació de l'ordenança sobre comptadors d'aigua.
El mateix que l'anterior, ara referit als comptadors d'aigua potable. En aquest cas s'aprova l'augment de la taxa i de l'ornenança, o siga, que ja poden començar a cobrar-nos l'augment. També va revolant per ací la "fòrmula polinòmica" i també es tracta de cèntims l'augment. Cèntims + cèntims, fan una quantitat més gran de cèntims.

- Modificació ordenança Escoles Esportives Municipals.
En aquest cas es tracta d'una reducció. La taxa dels cursets de natació baixa de 50 a 40 €. S'espera una subvenció de la Dipu que tape aquest forat. També modifiquen l'article que parla del que paguen "jubilados/pensionistas", que és una taxa inferior a la que paguen la resta d'abonats en el grup de gimnàstica de manteniment. Ara només dirà "jubilados", els pensionistes caldrà que paguen el preu ordinari. La Regidora de Junts es pregunta si en són tants, els pensionistes, com per modificar una ordenança. S'aprova.

- Ordenança municipal sobre animals de companyia.
Ja s'havia parlat sobre el tema al començament de la legislatura i s'havia postposat la modificació d'aquesta ordenança. Arriba ara al Ple per modificar la ja existent des de que es cobrava en pessetes. Aprofiten la modificació per rebaixar els preus de les multes seguint el model que aplica l'Ajuntament de Novelda: l'anterior ordenança aplicava una multa per a les faltes molt greus de 6.000 a 18.000 €, una ruïna.
Ara, si el teu animalet molesta al veïnat, et poden aplicar una sanció de 30 a 60 € i confiscar-te la bestiola. Aquest apartat és complicat d'aplicar, no és el mateix confiscar-te un gosset que un cocodril de quatre metres o una boa constrictor, i després mira a vore que fa l'Ajuntament amb un cocodril adult per les dependències municipals. Ja sabeu que hi ha gent molt rara.
Les altres sancions que modifica l'ordenança estan en funció de la importància dels fets: les faltes lleus costaran entre 6 i 9 €; les faltes greus, de 9 a 90 ; i les faltes molt greus de 90 a 300 €. L'oposició indica que sembla curta la sanció per una falta molt greu, que pot quedar en 90 €, com a molt 300 €. Recordeu que fins ara era de 18.000 €. Es tracta doncs, de preus anti-crisis, tal i com anuncien moltes botigues per vendre els seus productes.
Aclareix l'Alcalde que aquesta és una sanció municipal, a banda de les denuncies judicials que es poden interposar si es considera oportú, per part de l'afectat. Amb la reforma judicial de Gallardón, li pot costar l'accident més car al demandant que al demandat. Imaginat que un gos, d'un mos, t'arranca un dit. Has de pensar si anar o no al jutjat on et cobraran una taxa per iniciar el procediment, després l'advocat, ... Igual és millor guardar el dit en formol i gastar-te els diners en l'ortopèdia i que te'n posen un de plàstic.

Bé. Així va començar l'acte. Per digerir totes aquestes coses us recomanem alimentació sana i light. I és que, com diu Francesc: "quan hi ha talent ..."




PLE ORDINARI DE MARÇ: ESTUDI EPIDEMIOLÒGIC.

Una nova proposició, en aquest cas conjunta de tota l'oposició municipal, PSOE i JpB, que es va presentar el passat Plenari del més de març i encara no havíem tingut temps de presentar-vos.


Sembla que tots n'estan d'acord. S'aprova per unanimitat.

La regidora de Sanitat vol que es redacte una carta consensuada demanant a l'organisme competent que elabore un estudi epidemiològic que determine la incidència del casos de càncer en la població. 
A l'oposició li pareix correcta la proposta i demana ja data i lloc per a la reunió.

La regidora de Sanitat diu encara més: vol concretar al màxim la sol·licitud per a què la resposta arribe a motivar si les causes són "una antena", "l'aigua", "el fum d'una fàbrica", ... com si suposara ja que la incidència està fora dels paràmetres de normalitat.

En el moment de convocar-se el Ple Municipal del mes de maig puc avançar-vos que la reunió no ha tingut lloc. Des de l'Ajuntament no s'ha convocat cap reunió sobre el tema. Cal doncs concretar la data i posar-se a la feina. El tema és important.



dimecres, 28 de maig del 2014

ELECCIONS EUROPEES 2014: BENEIXAMA, XE QUE BÉ!

El blog de Junts per Beneixama és un blog modest. A penes tenia unes 30 visites diàries. Ara, amb això del feisbuc, s'ha multiplicat per tres el nombre de visites al blog, unes 90 en rebem a diari de manera ordinària. Quan es publica alguna entrada interessant, d'eixes de "me gusta", augmenta i arriba a rebre'n unes 150 visites. Però, ahir, la publicació de l'entrada sobre els resultats electorals a Beneixama ha superat tots els rècords. 

Què busquen els nostres seguidors? Són dades tretes directament de -no ho recorde exactament- la web de El País o de la del Ministeri del Interior. Qualsevol pot consultar aquestes dades directament. Per què es dirigeixen al blog de Junts?

No volem ser presumptuosos, però, volem creure que buscaven, no tant els resultats, com un comentari sobre aquests resultats. I no hem volgut precipitar-nos a escriure un comentari que després caldria rectificar per tractar-se d'una barbaritat. Per exemple:

 “España es el único país, junto con Alemania, donde el partido del Gobierno ha ganado las elecciones y, por tanto, debe hacer una “valoración positiva” -dit per Mª Dolores de Cospedal la nit electoral.

 “Nosotros nos propusimos en esta campaña ganar las elecciones y hemos cumplido con el objetivo que nos trazamos. Por tanto satisfacción y muchas ganas de empezar a trabajar” -dit per Miguel Arias Cañete la nit electoral.


“Hemos ganado las elecciones” -Mª Dolores i Miguel la mateixa nit electoral.

Amb sinceritat, esperàvem el comentari dels blogs amics per rebatir-los després: El Blanquinal i Populars de Beneixama. Però resulta que el blog Popular continua amb el "Sobre comentarios" de l'11 de febrer de 2012 i El Blanquinal s'ha parat en el capítol 28 del "Debate catalán" (què poquets! ERC, mentre, ha aconseguit 590.000 vots).

Però, anem a fer alguna aportació per a la interpretació d'aquest resultats electorals:

- Quina és l'evolució de vots del PP en eleccions europees a Beneixama?


Els anys 87 i 89 encara existia UCD.
326 és el nombre de vots més baix que han aconseguit mai. La participació també ha estat la més baixa de totes les eleccions.

- Encara que no són eleccions comparables, com quedaria l'Ajuntament amb aquests resultats?




- I si agrupàrem els vots en possibles grups semblants? Quants regidors tindria cada grup a l'Ajuntament de Beneixama?



Interessants resultats, veritat?

Suposem que el PP està molt content, ja que ha guanyat les eleccions. A més, segur que pensa que l'abstenció és tota seua i recuperarà els vots el dia d'elegir Ajuntament.

El PSOE també creurà que pot recuperar vots, tant de l'abstenció com de l'esquerra, en unes municipals.

Junts per Beneixama pot creure, (encara que no creu res a hores d'ara), que tots els vots "radicals" i "extremistes", fins i tot els "separatistes", seran seus a nivell local.

Possiblement tots tenen part de raó i haurem d'esperar l'any que ve per saber quin serà el resultat. A nosaltres els resultats que isquen ens semblaran els més encertats, estem segurs que la ciutadania decidirà el que creu millor per a Beneixama, ara, els que ens agradaria és que fórem capassos de deixar de mirar les "glòries" passades, i presents, d'abandonar aquesta anestèsia preventiva en què vivim, i poder mirar amb il·lusió el futur.

PLE MUNICIPAL ORDINARI DE MAIG.

Demà dijous hi ha Ple. Tindrà lloc a les 19,30 hores al Saló de Plens Municipal.
El programa d'actes es preveu interessant. Si assistiu us ho passareu bé, pero, ja us advertim que té dèsset punts a l'Ordre del Dia. 
Cal anar sopats.


dilluns, 26 de maig del 2014

PLE ORDINARI DE MARÇ: MORCA.

El passat Ple també va presentar Junts per Beneixama una proposició sobre la bassa de morca. Mª José Payà la va llegir:


Del tema ja s'havia parlat en anteriors Plenaris, però, com encara recordem l'estiu anterior i s'acosta ja el nou, volíem recordar-lo.

Diu l'Alcalde que estan en conversacions amb l'almàssera i està convençut que arribaran a "bon fi". Prefereix un ambient més tranquil per a negociar que no aprovar aquesta proposició que crearia tensions entre les dues parts.

El regidor Castelló pregunta per quines han estat les negociacions i l'Alcalde diu que no pot donar més detalls. 

És tot molt misteriós, però, això sí, l'Alcalde està "en el fondo" completament d'acord amb el que diu la moció, encara que no podran aprovar-la per no enterbolir el procés negociador.

- Si l'almàssera vulguera "anar a males" i haguerem de pleitejar, podria tardar 10 anys en resoldre's l'assumpte -afegeix.

Aleshores, cal procedir a la votació:

- A favor de la proposició: 2 JpB i 2 PSOE.
- En contra de la proposició: 5 PP.

No s'aprova la proposició i per tant l'Ajuntament no exigirà a l'almassera que buide la bassa per evitar els mals olors, gràcies als 5 vots contraris del PP local.

Vist el resultat, les conversacions continuaran, la pau i la tranquil·litat seran absolutes, l'ambient negociador, relaxat; i el proper Ple, que és aquesta mateixa setmana, coneixerem la notícia de l'acord al que han arribat. I tot arreglat!

En cas contrari, presentarem una nova proposició, però, no a l'Ajuntament, no, li la presentarem a Cañete, que per això l'hem votat com a representant a Europa. Què és per aquest bon home, que s'ha menjat milers de iogurts caducats, una simple bassa de morca? A més, suprimirem la paraula exigir i li ho demanarem "per favor", que igual no estan els ànims per a massa exigències.

Les negociacions desconeixem com es desenvolupen, però, hui mateix, tranquil·litat, a la bassa de morca hi havia.

ELECCIONS EUROPEES 2014: BENEIXAMA.


diumenge, 25 de maig del 2014

PLE ORDINARI DE MARÇ: PER EXEMPLE?

Al punt onzé de l'Ordre del Dia es van debatir diferents proposicions dels grups polítics de l'oposició. Entre elles, una de Junts per Beneixama sobre l'ús de productes fitosanitaris en la nostra població i voltants.


Mª José Payà llig la proposició.

L'Alcalde, que ha llegit el Reial Decret, diu que afirmar que l'actuació municipal no s'adapta a la norma, li pareix "aventurat". Per suposat que s'adapta a la norma, faltaria més! 

Llegir un Reial Decret ho pot fer qualsevol, si sap llegir clar, però, llegir un Reial Decret com aquest i interpretar realment el que vol dir i, sobretot, avalar que s'està complint en tots els seus punts, això ja són altres calces. 

L'intent d'explicació del que diu el Decret per part del senyor Alcalde és penós. Malgrat tot, això d'elaborar un protocol li pareix bé, no tant exigir l'ús de segadora en lloc d'herbicides, causaria molts problemes, sobretot econòmics. A més, diu l'Alcalde, "si tires herbicida, cada any en tires menys, la terra no deixa crèixer tanta herba". I tant! "Enguany n'han tirat menys quantitat que altres anys. Està comprovat, segons diuen els operaris municipals".

Aquesta frase ens condueix ja, directament, a l'empirisme de Locke, però, no és el moment de reflexionar sobre el tema. Tan sols, aportar una nova sentència de collita pròpia: "Els anys que plou menys que altres, l'herba també creix menys. Enguany ha plogut menys, millor dit, no ha plogut gens, per tant, l'herba ha crescut menys. Enguany, doncs, caldrà tirar menys herbicida per matar l'herba, sobretot aquella que no ha crescut. Encara que, de forma preventiva, pots continuar tirant herbicida per tot arreu, per si de cas ploguera molt, o bé comprar-te un paraigües".

S'incompleix el Decret en alguns punts, no en tots -ha d'aclarir-li Mª José al senyor Alcalde.

Per exemple? -diu ell.

Ai, amics! Però, quin "per exemple?"! Aquest no és un "per exemple?" que demane un exemple, no. Haurieu d'haver escoltat també el to del "per exemple?" i l'expressió del qui ho diu. És un "per exemple?" que vol significar "jo he llegit el Decret, jo sé el que fa l'Ajuntament sobre fumigació, jo soc qui interpreta el Decret i el seu compliment o no compliment, qui eres tú per dir-me a mi si es compleix o no la norma legal?"

Però, la regidora de JpB, no sols ha llegit el Reial Decret, també sap de què parla i li dóna al senyor Alcalde les corresponents explicacions, per exemple, la innexistència d'un informe escrit, signat per un tècnic qualificat, que indique la plaga detectada, la recomanació del producte a utilitzar, les dosis adequades, les normes de seguretat, ...

- Quant parles tu, té u la sensació que ací s'utilitza energia nuclear per matar els pulgons, ..., tota activitat humana té un risc, quan pillem el cotxe i ens tira fum, ... -diu l'Alcalde.

- Hi ha tècniques per evitar les fumigacions, on hi ha xiquets fer-ho amb desbrossadora, hi ha trampes, hi ha sistemes de confusió sexual amb feromones, hi ha molts sistemes que no necessiten química, ... -afegeix Mª José.

- Anem a fer el protocol d'actuació. -diu l'Alcalde.

- Si m'hagueres donat la regidoria d'agricultura ja estaria fet -diu Mª José.

Al final, s'aprova la proposició per unanimitat, matissant el tema de la desbrossadora: "Minimitzar l'ús de l'herbicida i utilitzar sempre que siga possible la segadora per eliminar les males herbes".

No volem acabar sense aprofondir en els exemples, l'Alcalde volia exemples. Ací en té un, no sols sobre l'ús de materials tòxics junt a recintes on hi ha xiquets, també sobre el respecte a les decissions que s'adopten en el Ple de les que ell és el responsable de que es complisquen:

El Plenari on es va tractar el tema dels herbicides es va celebrar el 27 de març de 2014, dijous.

El cartell informatiu sobre l'ús de "Glifosato" diu que es va aplicar l'1 d'abril, dimarts, cinc dies després.

El lloc és la part sud del recinte escolar. 

La foto es va fer un dia després. L'olor del producte era patent. L'efecte sobre la gola del fotògraf, després d'un parell de minuts d'estar a la zona, era desagradable. 

Havien sigut dies escolars hàbils. Dos dies abans, dissabte i diumenge, no hi havia xiquets i xiquetes a l'escola. A penes dues setmanes després eren les vacances de Pasqua.

Millor no busqueu a Internet els efectes del "Glifosato" en la salut humana. Redactem el protocol d'actuació el més prompte possible i complim-lo.