diumenge, 25 de maig del 2014

PLE ORDINARI DE MARÇ: PER EXEMPLE?

Al punt onzé de l'Ordre del Dia es van debatir diferents proposicions dels grups polítics de l'oposició. Entre elles, una de Junts per Beneixama sobre l'ús de productes fitosanitaris en la nostra població i voltants.


Mª José Payà llig la proposició.

L'Alcalde, que ha llegit el Reial Decret, diu que afirmar que l'actuació municipal no s'adapta a la norma, li pareix "aventurat". Per suposat que s'adapta a la norma, faltaria més! 

Llegir un Reial Decret ho pot fer qualsevol, si sap llegir clar, però, llegir un Reial Decret com aquest i interpretar realment el que vol dir i, sobretot, avalar que s'està complint en tots els seus punts, això ja són altres calces. 

L'intent d'explicació del que diu el Decret per part del senyor Alcalde és penós. Malgrat tot, això d'elaborar un protocol li pareix bé, no tant exigir l'ús de segadora en lloc d'herbicides, causaria molts problemes, sobretot econòmics. A més, diu l'Alcalde, "si tires herbicida, cada any en tires menys, la terra no deixa crèixer tanta herba". I tant! "Enguany n'han tirat menys quantitat que altres anys. Està comprovat, segons diuen els operaris municipals".

Aquesta frase ens condueix ja, directament, a l'empirisme de Locke, però, no és el moment de reflexionar sobre el tema. Tan sols, aportar una nova sentència de collita pròpia: "Els anys que plou menys que altres, l'herba també creix menys. Enguany ha plogut menys, millor dit, no ha plogut gens, per tant, l'herba ha crescut menys. Enguany, doncs, caldrà tirar menys herbicida per matar l'herba, sobretot aquella que no ha crescut. Encara que, de forma preventiva, pots continuar tirant herbicida per tot arreu, per si de cas ploguera molt, o bé comprar-te un paraigües".

S'incompleix el Decret en alguns punts, no en tots -ha d'aclarir-li Mª José al senyor Alcalde.

Per exemple? -diu ell.

Ai, amics! Però, quin "per exemple?"! Aquest no és un "per exemple?" que demane un exemple, no. Haurieu d'haver escoltat també el to del "per exemple?" i l'expressió del qui ho diu. És un "per exemple?" que vol significar "jo he llegit el Decret, jo sé el que fa l'Ajuntament sobre fumigació, jo soc qui interpreta el Decret i el seu compliment o no compliment, qui eres tú per dir-me a mi si es compleix o no la norma legal?"

Però, la regidora de JpB, no sols ha llegit el Reial Decret, també sap de què parla i li dóna al senyor Alcalde les corresponents explicacions, per exemple, la innexistència d'un informe escrit, signat per un tècnic qualificat, que indique la plaga detectada, la recomanació del producte a utilitzar, les dosis adequades, les normes de seguretat, ...

- Quant parles tu, té u la sensació que ací s'utilitza energia nuclear per matar els pulgons, ..., tota activitat humana té un risc, quan pillem el cotxe i ens tira fum, ... -diu l'Alcalde.

- Hi ha tècniques per evitar les fumigacions, on hi ha xiquets fer-ho amb desbrossadora, hi ha trampes, hi ha sistemes de confusió sexual amb feromones, hi ha molts sistemes que no necessiten química, ... -afegeix Mª José.

- Anem a fer el protocol d'actuació. -diu l'Alcalde.

- Si m'hagueres donat la regidoria d'agricultura ja estaria fet -diu Mª José.

Al final, s'aprova la proposició per unanimitat, matissant el tema de la desbrossadora: "Minimitzar l'ús de l'herbicida i utilitzar sempre que siga possible la segadora per eliminar les males herbes".

No volem acabar sense aprofondir en els exemples, l'Alcalde volia exemples. Ací en té un, no sols sobre l'ús de materials tòxics junt a recintes on hi ha xiquets, també sobre el respecte a les decissions que s'adopten en el Ple de les que ell és el responsable de que es complisquen:

El Plenari on es va tractar el tema dels herbicides es va celebrar el 27 de març de 2014, dijous.

El cartell informatiu sobre l'ús de "Glifosato" diu que es va aplicar l'1 d'abril, dimarts, cinc dies després.

El lloc és la part sud del recinte escolar. 

La foto es va fer un dia després. L'olor del producte era patent. L'efecte sobre la gola del fotògraf, després d'un parell de minuts d'estar a la zona, era desagradable. 

Havien sigut dies escolars hàbils. Dos dies abans, dissabte i diumenge, no hi havia xiquets i xiquetes a l'escola. A penes dues setmanes després eren les vacances de Pasqua.

Millor no busqueu a Internet els efectes del "Glifosato" en la salut humana. Redactem el protocol d'actuació el més prompte possible i complim-lo.