Mireu, el decret de retallades en sanitat i
educació del Govern Valencià és este, el té l’alcalde a la mà i l’ensenya al
Ple:
DECRET LLEI 1/2012, de 5 gener, del Consell, de
mesures
urgents per a la reducció del dèficit a la Comunitat
Valenciana
[2012/210]
I sabeu qui se
l’ha llegit i estudiat bé? El nostre alcalde.
Ni tu ni jo
l’hem llegit, ni tu ni jo som capaços d’entendre el que diu. El llig ell,
l’entén ell i l’interpreta ell.
On diu al Decret
que es retalla un servei sanitari? On diu al Decret que es retalla un servei
educatiu? El senyor alcalde vol que algú li ho diga.
Anem a fer el
següent: descarreguem el Decret del DOCV en format PDF. L’obrim a l’ordinador i
li apliquem el cercador. Podem escriure “retallar”, “recortar”, “retallada”,
“recorte”,... Digau-li que busque i voreu com no troba al Decret cap
d’aquestes paraules. No existeixen. El decret no retalla res. Com a molt
racionalitza part del sou d’alguns funcionaris de la sanitat o l’educació, però,
això en res afecta al servei públic. I tot de manera temporal. Eixa és la
teoria del nostre alcalde.
Per exemple, un
treballador d’un hospital que es dedica a
tasques de manteniment, com jardineria o electricitat. La seua jornada de 37,5
hores es retalla a 25 hores. Això no li afecta al servei. A mi i a tu, usuaris
d’un servei sanitari, eixa disminució en les hores de treball no ens afectarà.
Tot continuarà igual, el servei continuarà sent excel·lent.
Un altre cas: un
mestre que dedica part de la seua jornada de treball a la formació, o part del
famós mes de juliol. Per eixe motiu se li paga una part del sou, els coneguts
sexennis. Doncs, cobrarà la meitat del que ara tenia reconegut, i d’ara
endavant, res. Fa uns mesos la formació continua del personal educatiu era una
de les coses més importants del món. Ara ja no. Ah, i això no li afectarà a la
qualitat del servei, ja sabeu que els ensenyants no són treballadors, ho fan
per vocació. Eixa és la teoria del nostre alcalde i del Decret /2012.
Però, a banda
del que diu el Decret, i centrant-nos en casos propers: nosaltres teníem fins
fa poc un servei sanitari nocturn a Biar els caps de setmana, ara ja no. Encara
que això no afecta a la nostra atenció sanitària. Anirem a altre lloc i ens
atendran millor. Qui va crear el servei? Qui la llevat? Per què? Els culpables
som tu i jo. Gastem massa en sanitat, no és sostenible. Això no ho diu el
Decret, ni l’alcalde tampoc.
El curs anterior
hi havia als instituts i escoles 1.500 interins més que enguany que feien la
seua feina, com qualsevol altre ensenyant funcionari. Que feien? Donar classe.
En compte d’un grup amb 30 alumnes hi havia dos grups de 15 alumnes, per
explicar matemàtiques per exemple, per atendre millor a l’alumnat amb possibles
dificultats. Aquest curs ja no. Aquestes persones ja no han treballat, els
grups són ara de trenta alumnes. Però, no et preocupes això no afecta el servei
públic, l’atenció al teu fill o filla és la mateixa, o millor. L’alumnat tindrà
més oportunitats de contrastar opinions o treballar en grup.
Si hi havia una
baixa, per maternitat per exemple, es cobria el més prompte possible. Aquest
curs no s’ha cobert, o s’ha cobert tard. Però, el teu fill o filla que assistia
a les classes de la persona que està de baixa no es veurà afectat, el Decret no
ho diu.
Hui mateix una
companya va a fer-se una extracció de sang a un Centre de Salut d’un poble dels
voltants. Es tracta d’una acció que ha de fer cada tres o quatre mesos. Demana
hora el més matí possible per acabar prompte i estar a les 9 del matí ja al
treball. Hui arriba amb més d’una hora de retard. Només una persona era
l’encarregada d’extraure la sang. Les altres vegades n’eren tres. Els alumnes
també han perdut una hora de classe amb la seua mestra habitual. Tampoc diu res
el Decret sobre aquest tipus de retallades. O almenys el nostre alcalde no les
ha llegit.
La reacció de
l’alcalde a la presentació d’un parell de mocions per part del PSOE ha estat
desproporcionada, sense mesura, impròpia de qui representa a tota la població i
presideix el Ple Municipal. (A la resposta han aparegut fins i tot els 11.000
milions que Zapatero no va pagar a la Comunidad Valenciana. Ja sabeu que devem
21.000 milions, però, si Zapatero hagués pagat, serien només 10.000: 21.000 –
11.000 = 10.000. La igualtat és errònia, si els hagueren donat 11.000 milions
més se n’hagueren gastat 11.000 milions més i el dèficit seria ara 21.000 +
11.000 = 32.000 milions d’euros de deute. Igual que si haguessen permés el transvassament
de l’Ebre, ara l’Ebre estaria sec).
Els qui han
redactat el famós Decret són els mateixos que durant els últims quinze anys han
gestionat la sanitat i l’educació valencianes, els qui han aconseguit la
crítica situació econòmica actual i els qui ara volen arreglar-ho llevant
diners i drets laborals del sector públic, sanitari i educatiu. Però, estan
manant pels vots de la majoria dels valencians.
Es pot retallar,
“racionalitzar”, li diuen l’alcalde i el Decret, de moltes formes, no sols en
sanitat o educació: hi ha un home, diputat autonòmic, parlamentari valencià,
que durant els últims nou mesos ha acudit tres dies al seu lloc de treball.
Podrien retallar-li el sou, retallar-li 267 dies de jornal, seria una gota d’aigua
en la immensitat del mar, encara que una mesura lògica. Per al pròxim Ple Municipal podem preparar una moció per a demanar la “racionalització” del sou de Francisco
Camps. No farà falta ni un Decret-Llei; amb una Resolució igual és suficient,
d’una pàgina, molt senzilla, perquè puga llegir-la i entendre-la, fins i tot,
l’alcalde[i].
[i] Nosaltres al Senyor Antonio Valdés
Vidal el reconeixem com el nostre alcalde, l’alcalde del nostre poble elegit
democràticament, en ningun cas com a Ministre d’Hisenda, Conseller de Treball, gestor
de les nostres vides, guia espiritual de la nostra existència o confessor dels nostres
pecats. Què sabem de quin mal pateix!